PrO De Baander

In het praktijkonderwijs op De Baander staat de individuele leerling centraal. De leerling vormt het uitgangspunt van zijn of haar onderwijs. En uiteraard van de begeleiding naar werk, waarbij zijn/haar (te ontwikkelen) mogelijkheden (!) en wensen centraal staan.

In het praktijkonderwijs (pro) zijn er diverse instrumenten ontwikkeld en methodes beschreven om planmatig met leerlingen te werken. Zo  wordt bijvoorbeeld met elke leerling een Individueel Ontwikkel Plan (IOP) gemaakt. Arbeidstoeleiding is daar een belangrijk onderdeel van. Zo wordt stap voor stap gewerkt aan arbeidsvaardigheden en kan uiteindelijk de transitie van school naar werk gemaakt worden. Het uitstroomperspectief is gericht op werken, leren, de combinatie van werken en leren, en incidenteel ook op uiteenlopende vormen van dagbesteding en beschutte arbeid. 

Binnen het onderwijsaanbod is ruimte voor leerlingen om eigen wensen en mogelijkheden te verkennen; niet op papier,  maar in de praktijk. Vervolgens wordt er structureel tijd ingeroosterd om leerlingen te laten reflecteren op de opgedane ervaringen. Ouders worden hier ook regelmatig bij betrokken.

Het IOP is een document van de leerling waarin hij vastlegt hoe hij zijn toekomst ziet, wat zijn ambities zijn, waaraan hij wil werken, welke doelen hij wil bereiken, en op welke manier. Dit kunnen dus ook doelen zijn op het gebied van sociale vaardigheden. Het coachen van de leerling is een belangrijke taak in het onderwijsleerproces in het pro.

Het coachen is een van de pijlers voor een veilig pedagogisch leerklimaat. Voor moeilijk lerende jongeren is werken vanuit de relatie het sleutelwoord voor hun ontwikkeling. Leerlingen met leerachterstanden, zijn gebaat bij een veilige leeromgeving.

PrO De Baander

Zangvogelweg 152
3815 DR Amersfoort

E-mail: info@debaander.nl
Telefoon: 033 - 472 31 63
Website: Bezoek website

Bestuur

Stichting Katholiek Praktijkonderwijs Amersfoort en Omstreken

Schoolsoorten

praktijkonderwijs

Denominatie

Rooms-katholiek

Ondersteuningsaanbod

Voor elke leerling wordt een individueel ondersteuningsplan gemaakt. Alle docenten zijn opgeleid op masterniveau, waaronder master educational needs.

Ondersteuning is standaard voor iedereen, intern op maat of extern op maat. Intern op maat is onder andere mindfulness, meditatie, EMDR en het programma Meidenvenijn beschikbaar. Extern wordt onder andere samengewerkt met een training agressieregulatie (Kyioco) en een training voor jongeren met een migrantenachtergrond (EFM support).

Veilige omgeving

Uit onderzoeken blijkt dat alle betrokkenen de school als veilig ervaren. Er is een vertrouwenspersoon. Er is een professionele leergemeenschap opgericht waarin docenten werken aan de voortdurende ontwikkeling van een veilig sociaal klimaat.

Structuur

Er is een zorgvuldige intakeprocedure waarin in onderling overleg wordt bepaald welk onderwijs en begeleiding passend is voor de leerling. Er wordt een individueel plan opgesteld dat periodiek wordt bijgesteld. Als dat nodig is wordt over ondersteuning overlegd in het intern zorgteam, bestaand uit een orthopedagoog/zorg coördinator, de orthopedagoog/psycholoog en een directielid.

Kwaliteitszorg

De ondersteuning wordt jaarlijks geëvalueerd en opgenomen in het jaarverslag.