5 februari 2025

Hier staan wij voor!

PRO33 College

Marijke Wildeboer beantwoordt de 5 vragen voor het PRO33 College!

1. Waar staat PRO33 College voor? Kun je in het kort je school beschrijven?

Het PRO33 College is een school voor praktijkonderwijs. Leerlingen van 12 t/m 18 jaar. Onze school is speciaal voor leerlingen die graag praktisch bezig zijn en minder gericht zijn op het theoretisch denken. We hebben een aantal belangrijke kernwoorden die beschrijven wat wij belangrijk vinden.

  • Ontmoeten: we hebben oog voor verschillen en willen elkaar ontmoeten
  • Ontdekken: We werken met plezier en vanuit veiligheid, zodat er ruimte is om te ontdekken
  • Ontwikkelen: We zien inzet voor jezelf en de ander als basis voor leren en ontwikkelen

2. Welk onderdeel van jullie ondersteuningsaanbod laten jullie met trots zien bij een Collegiale Visitatie?

We zijn er trots op dat we steeds inclusiever onderwijs kunnen aanbieden. Dankzij de juiste begeleiding blijven leerlingen die anders naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) zouden gaan, nu bij ons op school. Ook leerlingen met een lichamelijke beperking vinden hier een plek, mede door de aanpassingen aan ons gebouw. Daarnaast bieden we een NT2-programma voor nieuwkomers, zodat ook zij zich kunnen ontwikkelen.

Voor leerlingen die zowel cognitieve uitdaging als extra sociaal-emotionele ondersteuning nodig hebben, bieden we de PRO/VMBO-route aan. Op deze manier creëren we een breder onderwijs- en ondersteuningsaanbod dat aansluit bij de behoeften van al onze PRO-leerlingen.

3. Hoe ziet de ondersteuningsstructuur op school er uit (samen met de ketenpartners)? Neem ons een dag mee als ondersteuningscoördinator op je school.

Als ondersteuningscoördinator is geen dag hetzelfde, je hebt met veel verschillende mensen, netwerken, belangen en organisaties te maken. Dat maakt dit werk ook zo interessant omdat ik iedere leerling goed onderwijs gun en dat we daar als school ook de juiste mogelijkheden en ondersteuning omheen kunnen bouwen.

Binnen het PRO33 college zijn er 2 ondersteuningscoördinatoren, voor de onder- en de bovenbouw, daarnaast is er een orthopedagoog en sinds vorig jaar ook een nieuwe rol namelijk; de pedagogisch hulpverlener.  Zij beheert onder andere de Time-Out ruimte.

Iedere PRO leerling heeft een Ontwikkelingsperspectiefplan (een OPP). Deze wordt opgesteld door het ondersteuningsteam. De mentor stelt daarna samen met de leerling een individueel ontwikkelingsplan op met persoonlijke leerdoelen en een plan van aanpak op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied. Differentiatie in instructie en niveau is hierbij essentieel.

We werken veel samen met Kentalis voor de onderteuning van TOS leerlingen, we hebben een speciaal NT2-programma in samenwerking met het Taalcentrum en we werken met het Spectrum voor leerlingen met ASS.

De brugfunctionaris is twee dagdelen per week beschikbaar op het PRO33 College. We werken met twee brugfunctionarissen die nauw betrokken zijn bij onze school. Als team hechten we veel waarde aan de zichtbaarheid van de brugfunctionaris in de school. Dit helpt niet alleen om de brugfunctionarissen beter te integreren in onze schoolgemeenschap, maar maakt ook het wijkteam herkenbaarder voor zowel leerlingen als medewerkers.

4. Welke ontwikkelingen/ontwikkelmogelijkheden zie jij voor jou school in de toekomst van Passend naar Inclusief onderwijs?

We zien een groeiend aantal leerlingen die te maken hebben gehad met traumatische ervaringen. Om deze leerlingen beter te ondersteunen, willen we binnen de basisondersteuning meer aandacht besteden aan Trauma Sensitief Lesgeven ( TSL). Ons doel is om het komende jaar meer inzicht te krijgen in wat er momenteel aan TSL wordt gedaan, zodat we over vier jaar alle docenten hebben toegerust met de kennis en vaardigheden om dit effectief toe te passen in hun lessen. 

5. Waar staat jouw school over 10 jaar voor?

Nog meer inclusief onderwijs. De grote droom is dat de praktijklessen ook kleine bedrijfjes worden. Dat je een gezonde maaltijd hier af kan halen, dat je je haar kan laten doen, dat je verse groenten kan kopen uit de moestuin.

Om een voorbeeld te geven hoe we hier al mee zijn gestart is dat we sinds kort een Homerr punt zijn. Leerlingen die intern stage lopen helpen mensen uit de buurt die een pakketje komen ophalen of brengen. Daarnaast kun je ook op donderdag je auto brengen om die te laten wassen en te laten poetsen tot de auto weer prachtig glimt.

Op deze manier hebben we indirect ook meer contact met de bewoners in de wijk.

Tot slot: Aan wie geef jij het stokje door voor de volgende nieuwsbrief en met welke vraag?

Aan VSO De Lasenberg, hoe organiseren zij de ondersteuning?

Meer zien van PRO33 College? Bekijk hier hun promotiefilmpje praktijkonderwijs.