27 juni 2023

Hier staan wij voor!

VSO J.H. Donnerschool

 
In deze rubriek komen onze scholen aan het woord. Aan de hand van 5 vragen krijgt iedere keer een andere school de gelegenheid om zich te presenteren. Zo krijgen we een mooi beeld van de vele vormen van ondersteuning in onze scholen. Anna Otte beantwoordt de vragen voor haar school: VSO J.H. Donnerschool in De Glind!

1 Waar staat de Donnerschool voor? Kun je in het kort je school beschrijven?
De J.H. Donnerschool is een school voor voortgezet speciaal onderwijs in De Glind. De leerlingen op onze school halen bij ons hun vmbo of hun mbo-1, maar hebben daar net wat meer maatwerk en nabijheid bij nodig. Vaak hebben zij negatieve (school)ervaringen opgedaan. Wij staan voor “gewoon waar het kan, speciaal waar nodig”.

2 Hoe ziet de ondersteuningsstructuur op school eruit (samen met de ketenpartners)? Neem ons een dag mee als orthopedagoog op je school.
Op de J.H. Donnerschool ligt een hele grote rol bij docenten. Onze docenten hebben een vaste mentorklas, waar ze alle theorievakken aan geven. Docenten kunnen op deze manier echt een band opbouwen met hun leerlingen en werken aan vaardigheden met betrekking tot leren-leren en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Leerlingen ervaren veel voorspelbaarheid in tijd en ruimte, doordat elke schooldag van half negen tot twee uur duurt en ze in hun eigen vertrouwde klaslokaal les krijgen.
Als docenten zorgen signaleren komen deze bij de commissie van begeleiding terecht. Dit orgaan bestaat uit een intern begeleider, meerdere orthopedagogen/GZ-psychologen en een locatiedirecteur. Wekelijks komen zij bijeen om acties uit te zetten met betrekking tot zorgvragen binnen de school.
Ik ben orthopedagoog van de onderbouw en hoe een dag eruit kan zien? Ik start met een begeleidingstraject met een leerling, voer een intakegesprek met een nieuwe leerling en zijn ouders, kijk in een klas, stel een ontwikkelingsperspectiefplan op of werk deze bij en voer een evaluatiegesprek met de betrokkenen van een leerling die de schoolgang aan het opbouwen is.

3 Welk onderdeel van jullie ondersteuningsaanbod is kenmerkend voor jullie school en zou je met trots laten zien aan andere scholen?
Voornamelijk de voorspelbaarheid en nabijheid is kenmerkend voor het ondersteuningsaanbod van de J.H. Donnerschool. Bezoekers zijn vaak positief verrast over de rust die heerst binnen onze school. Ook merk ik dat we in staat zijn, leerlingen weer succeservaringen te laten opdoen, doordat we actief onderzoeken waar probleemgedrag vandaan komt en daar ons handelen op afstemmen. Hier ben ik dan ook erg trots op!

4 Welke ontwikkelingen/ontwikkelmogelijkheden zie jij voor jouw school in de toekomst van Passend naar Inclusief onderwijs?
Ik ben ervan overtuigd dat er altijd een groep leerlingen zal blijven, die niet binnen het regulier onderwijs past. Op dit moment bieden wij echter alleen onderwijs aan leerlingen met vmbo-niveau en mbo-1 niveau. Ik verwacht dan ook dat we op langere termijn meer niveaus zullen aanbieden.

5 Waar staat jouw school over 10 jaar voor?
De J.H. Donnerschool streeft naar een intensievere samenwerking met scholen voor regulier voortgezet onderwijs. Ons motto is, dat de maatschappij de norm is. Over 10 jaar moet jeugdhulp en onderwijs geïntegreerd werken en met minder zorgpartners. Ook willen we andere profielen en niveaus aanbieden.

Tot slot: Aan welke school zou jij het stokje door willen voor de volgende nieuwsbrief en met welke vraag?
Ik geef het stokje door aan de orthopedagoog of zorgcoördinator van de Amersfoortse Berg. Dit is voor mij een onbekende school en ik ben dan ook erg benieuwd naar hun ondersteuningsaanbod.