1 juli 2025

Goed om te weten!

Nieuws uit het land

Kamerbrief Passend Onderwijs

De Kamerbrief over passend onderwijs is verschenen. Deze brief vormde belangrijke input voor het Kamerdebat van 21 mei 2025. De Kamerbrief geeft een stand van zaken op de verbeteraanpak passend onderwijs, gaat in op een aantal moties en    toezeggingen en – in het verlengde van het sturingsdebat – op de wens van de Kamer om de sturing op onderwijspartijen aan te scherpen. De Kamerbrief en bijlagen zijn hier terug te vinden.

Uitspraak en vervolg Generieke korting SWV’s

In de bijlage bij de Kamerbrief Passend Onderwijs is de Staatssecretaris ook ingegaan op de uitspraak van de rechtbank over generieke korting bovenmatige reserves samenwerkingsverbanden. Het ministerie heeft besloten niet in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak. De uitspraak betekent dat aan ons samenwerkingsverband een nabetaling gedaan gaat worden.

Staat van het Onderwijs 2025

De Staat van het Onderwijs 2025 is gepubliceerd. Een belangrijk document om te bepalen of we als samenwerkingspartners in het onderwijs op de goede weg zijn. De Staat van het Onderwijs maakt positieve ontwikkelingen zichtbaar én is duidelijk over wat beter kan. De Inspectie van het Onderwijs constateert dat het samenwerkingsverbanden steeds beter lukt om samen met scholen, schoolbesturen en gemeenten tot een netwerk van ondersteuning te komen dat aansluit bij wat kinderen en jongeren nodig hebben. Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. Maar wat opvalt is dat er beweging is.  De weg naar inclusief onderwijs ingeslagen en daarin komen we verder  – stap voor stap.  Lees hier de Staat van het Onderwijs.

Nieuwe Bekostiging LWOO en PRO

Zoals bekend komt er een nieuwe bekostigingssystematiek voor de aanvullende ondersteuning van het leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en het praktijkonderwijs (pro). Pro-scholen worden daarin rechtstreeks aanvullend bekostigd (aan de basisbekostiging verandert niets) en wordt de behoefte aan lwoo binnen een samenwerkingsverband beter ingeschat (via een CBS-indicator) en het budget op basis daarvan verdeeld. Momenteel is er (opnieuw) vertraging in de beoogde invoeringsdatum als gevolg van demotie Westerveld waarin de Kamer heeft verzocht om onderzoek te doen naar de verkenning van het afschaffen van de tlv voor het praktijkonderwijs, inclusief de financiële gevolgen. De verwachte datum van inwerkingtreding van het wetsvoorstel dat nodig is voor de invoering van de nieuwebekostigingssystematiek is op dit moment 1 januari 2028. 

Tools en links

NRO-leidraden ‘Leerkracht-leerlingrelaties’

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft twee leidraden over leerkracht-leerlingrelaties gepubliceerd. De leidraden zijn gebaseerd op de meest recente nationale en internationale onderzoeken, waarvan de inzichten worden uitgewerkt naar praktische aanbevelingen. Bij de totstandkoming werkt het NRO nauw samen met het onderwijsveld, van de keuze van het onderwerp tot de inhoudelijke uitwerking. Hierbij de Leidraad Leraar-leerlingrelaties in het voortgezet onderwijs

Ruimte in Regels

Het is belangrijk dat ieder kind zich kan ontwikkelen op een passende en veilige plek. Hiervoor is het soms nodig dat onderwijs en zorg meer flexibel worden ingezet. Binnen de huidige wet- en regelgeving zijn er al verschillende mogelijkheden voor scholen, besturen en samenwerkingsverbanden om maatwerk te bieden, bijvoorbeeld via een afwijking van de onderwijstijd of het inrichten van speciale voorzieningen. Het is belangrijk dat deze mogelijkhedenbekend zijn bij scholen, besturen en samenwerkingsverbanden. Vanuit het Steunpunt Passend Onderwijs zijn deze mogelijkheden weergegeven op de pagina Ruimte in Regels. De Inspectie van het Onderwijs heeft recentelijk de eigen brochure Ruimte in Regels vernieuwd, hierin staat een overzicht van de belangrijkste regels rondom administratie en verantwoording voor het primair onderwijs.

Digitale overzichtsplaat “Jouw weg in passend onderwijs”

Het Ministerie van OCW heeft met ouders, leerlingen, onderwijsprofessionals en samenwerkingsverbanden passend onderwijs een digitale overzichtsplaat “Jouw weg in passend onderwijs” ontwikkeld. Op deze plaat kunnen ouders en leerlingen antwoorden vinden op vragen over passend onderwijs, voor en tijdens de schoolperiode.

De overzichtsplaat geeft op een eenvoudige manier informatie over passend onderwijs. Het is voor ouders en leerlingen niet altijd duidelijk waar ze rekening mee moeten houden als het gaat om passend onderwijs en wat ze kunnen doen als ze er niet goed uitkomen met een school of het schoolbestuur. De overzichtsplaat geeft meer informatie over vijf situaties waarin ouders met passend onderwijs te maken kunnen krijgen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de situatie dat een kind de overstap gaat maken van regulier naar speciaal (basis)onderwijs of omgekeerd of de situatie dat een kind (tijdelijk) niet naar school kan, maar wel op een school staat ingeschreven en dus recht heeft op onderwijs. Per situatie is te zien en te lezen waar ouders mee te maken (kunnen) krijgen rond passend onderwijs en wie wat doet. Ook bevat de overzichtsplaat stroomschema’s die laten zien wat ouders en school kunnen doen om samen tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt, laten de stroomschema’s zien welke klacht- of bezwaarmogelijkheden er zijn.

WEL in ontwikkeling: Onderwijs buiten de schoolmuren

https://gedragswerk.nl/wp-content/uploads/Handreiking-Onderwijs-buiten-de-schoolmuren-met-praktijk.pdf