Het gaat hard, heel hard. Met heel veel zaken wereldwijd en dichterbij maar in algemeenheid zeker met ‘de tijd’. Zomer, herfst, zo reed de grote rode vrachtwagen met lichtjes nog naar Balkbrug en zo praten we al weer over aanmeldweken VSO en doorstroomtoetsen in het PO. Allemaal aspecten die ook onderdeel uitmaken van de jaarlijkse cyclus of planning waar we allemaal of persoonlijk of professioneel mee te maken hebben.
Laten we die grote rode vrachtwagen nog eens benoemen. Dat was de periode dat wij ons op het SWV bezig hielden met het opstellen van alle beschikkingen voor onze onderwijspartners in het VO en VSO. Ieder jaar een aardige klus omdat het aantal beschikkingen in de afgelopen jaren fors is toegenomen. Ook wel weer een prettige activiteit om op te pikken en af te ronden. Wij zijn geen postcodeloterij, ik voel mij geen Gaston en roep niet de hele dag Goooooedemorgen maar het effect van onze inspanningen rond de kerstdagen is wel dat wij ongeveer 46% (!) van onze inkomsten inzetten in het regulier VO en daarnaast ook nog beschikkingen uitschrijven om het VSO verder te versterken. Ik denk dat ons SWV zich hierin wel positief onderscheidt van andere SWV-en in het land. Maar wie A zegt, we onderschrijven allen het Ondersteuningsplan, moet ook B zeggen en zorgen dat die doelen ook gerealiseerd kunnen worden door optimaal te investeren in het versterken van het regulier VO. Dus deze geldstromen zijn terecht en rechtmatig én doelmatig.
Deze laatste woorden werden zichtbaar in het onderzoek dat KBA deed naar de doelmatigheid van de bestedingen in 2023. Zij gaan overigens dit onderzoek nogmaals, in aangepaste vorm, uitvoeren over kalenderjaar 2024. Per locatie wordt onderzocht hoe de middelen ingezet zijn voor de realisatie van de doelen binnen ons Ondersteuningsplan.
Een andere indicator voor de doelmatigheid is, in de cyclus van het SWV, de februaritelling in het VSO. Deze teldatum is sinds een aantal jaar verschoven naar 1 februari en het aantal Eemlandse leerlingen dat dan geteld wordt binnen (alle) VSO-settingen is medebepalend voor de bekostiging van het daarop volgende kalenderjaar. Als deze nieuwsbrief uitkomt is het net 1 februari geweest en hebben we een voorzichtige blik (tellingen worden altijd nog wat bijgesteld) op het aantal TLV’s dat wij moeten bekostigen. En als we dan praten over doelmatigheid dan kunnen we nu heel voorzichtig stellen dat wij, als samenwerkende locaties, directies en besturen, het regulier VO dusdanig hebben weten te versterken dat er 15-20 TLV’s minder(!) bekostigd hoeven te worden in 2026. Dat zou een prachtig resultaat zijn van onze inspanningen om thuisnabij onderwijs en inclusiever onderwijs te realiseren. Een groot en gemeend compliment aan alle collega’s ín de scholen is dan op zijn plaats! Samen met onze netwerkpartners werken zij dagelijks aan de begeleiding van onze leerlingen, CHAPEAU.
Het rekensommetje dat hierbij hoort is, dat er wellicht volgend jaar weer meer initiatieven /budgetten gefaciliteerd kunnen worden. Gevolg is dat er rond de periode van de grote rode vrachtwagen in 2025 weer meer beschikkingen gemaakt mogen (!) worden. Mogen worden, want we doen dit met een professioneel plezier omdat het zo treffend symboliseert:
Doen wat werkt!