Dit moet niet te letterlijk genomen worden en slaat uiteraard op de start van het schooljaar 24-25. Hoewel…? Figuurlijk is er natuurlijk wel een erg vertrouwd ‘gezicht’ verdwenen binnen het SWV en hebben we met een mooie mini-conferentie afscheid genomen van Riemer Poortstra. Jarenlang de vertrouwde ‘kop’ in onze regio binnen het brede terrein van onderwijs en (jeugd-)zorg dat het werk van ons samenwerkingsverband zo typeert. Hij geniet van een welverdiend pensioen en toen hij laatst even zijn hoofd om de hoek stak, bij ons op kantoor, was het merkbaar dat hem dit goed bevalt!
Er is dus wel het een en ander veranderd en het is fijn om twee nieuwe collega’s welkom te heten binnen ons team. Zij stellen zich in deze nieuwsbrief zelf even voor, hoewel bij velen de gezichten niet onbekend overkomen. Dat ‘niet onbekend’ is voor hen ook van toepassing als het gaat om het veelomvattende pakket aan werkzaamheden die passen bij dít SWV. Beide maken al jarenlang deel uit van de onderwijs- en zorgwereld in deze regio en dat maakt óók dat we het schooljaar goed gestart zijn en er vele zaken al weer voortvarend kunnen worden opgepakt en voortgezet.
Dat veelomvattende takenpakket komt deels voort uit de wettelijke voorschriften die van toepassing zijn op elk SWV. In onze regio zijn die voorschriften echter beleidsrijk aangevuld met een fors aantal mooie, goedwerkende en uitdagende ambities die in ons Ondersteuningsplan 23-27 zijn verwoord en die onze regio ook zo bijzonder maakt. Ambities die verwoord zijn, niet eerder dan nadat er zorgvuldig is ‘geluisterd’ naar de medewerkers, directies en besturen van de VO en VSO-locaties en niet eerder dan nadat er – concrete- afstemming had plaats gevonden met al onze netwerkpartners. Ik meld bewust ‘ons’ en ‘onze’ om te benadrukken dat dit totaalpakket aan ambities, doelen, activiteiten, opbrengsten etc. niet de ‘ons’ betreft van het goed samenwerkende team op de Burg de Beaufort in Leusden maar de ‘ons’ betreft van alle samenwerkende professionals in en om de scholen die dagelijks – en vaak langer- werkzaam zijn met de aan onze zorg toevertrouwde leerlingen. We hebben samen dit Ondersteuningsplan opgezet en vastgesteld.
Het is wellicht ook wel dáárom belangrijk dat ‘we’ in die steeds complexer lijkende onderwijs- en zorgwereld een Ondersteuningsplan hebben waarop we kunnen terugvallen als het gaat om de inrichting en invulling van de ondersteuning op onze VO en VSO-locaties. Niet rigide maar met oog voor de soms – te- snel veranderende omgeving binnen en buiten ons SWV. Een zinnetje dat ik veelvuldig gebruik in de overleggen waaraan ik (wij als SWV) deelneem is:
‘Eenheid in verscheidenheid!’
Samen als eenheid, constructief, verder op pad met oog en respect voor de nuances.